Jesteś początkującym przedsiębiorcą? A może lubisz dbać o rozwój firmy? Przeczytaj tekst, a w szybki sposób zdobędziesz wiedzę, która zaowocuje sukcesem Twojej firmy.
Co to jest brand, branding i marka?
Branding to pojęcie bardzo szerokie i niejednoznaczne. Jakbym spytał teraz każdego co rozumie pod tym pojęciem to otrzymałbym z pewnością po co najmniej kilka różnych definicji i wyobrażeń.
Marka to nie logo, identyfikacja wizualna, produkt czy usługa. Marka to autentyczność, osobiste wyobrażenie i odczucie naszych odbiorców/klientów dotyczące tego co oferujemy niezależnie czy jest to produkt, usługa czy firma.
Marka to nie to, co o sobie myślimy, ale to, co:
- mówią o nas inni,
- jak nas odbierają,
- jakie odczucia u nich wywołujemy,
- jakie obietnice mamy spełnić.
Na czym polega budowanie marki?
Budowanie marki zarówno osobistej jak i firmy opiera się na unikalnym i autentycznym przekazie. Branding polega na nadaniu jej osobowości, a tym samym ukierunkowaniu produktu do oczekiwań grupy docelowej. Wizerunek, osobowość powinny być prawdziwe i odzwierciedlać nasze wartości, bowiem tylko wtedy marka będzie wiarygodna i będzie stanowić przy tym fundament dla osiągniecia przez nas oczekiwanego efektu. Branding to także kreowanie nowych potrzeb, aby móc je później zaspokoić.
Klient sięgając po markę, nie sięga po sam produkt a świadomie wybiera wartości jakimi kieruje się marka. Wybór nie jest przypadkowy. Klient nie tylko kupuje produkt, ale zestaw powiązanych z tym produktem cech. Branding jest skuteczny zarówno wtedy, kiedy chcemy odświeżyć wizerunek nadając nowego kształtu jak i wtedy, kiedy tworzymy swoją markę od podstaw.
Jak kreować wizerunek firmy?
Z osobistego doświadczenia wiem, że sam proces kreowania wizerunku, nie jest prosty. Wymaga od nas, w pierwszej kolejności identyfikacji swoich oczekiwań, co jest jednym z najtrudniejszych etapów, a w drugiej kolejności poznania swoich klientów i nawiązania z nimi trwałej relacji (tzw. budowanie społeczności). Klient, gdy ma zaufanie do marki, to do niej powraca, niezależnie od tego, czy konkurencja może coś mu więcej czy taniej zaoferować. Zaufanie to podstawa, dlatego nie budujmy biznesu na szybkim i krótkotrwałym zysku a na długoterminowym zaufaniu. Pierwszy kontakt jest istotny, jeżeli go nie wykorzystamy to klient nie powróci. Czy wracamy tam, gdzie nas nie próbowano zrozumieć, gdzie nam nie poświęcono odpowiedniej ilości czasu i uwagi, gdzie potraktowano nas jak intruza? Odpowiedź jest prosta: nie.
Dokąd zmierza moja firma?
Odpowiedz na kilka ważnych pytań, które pozwolą Ci na wskazanie, gdzie już jesteś, i gdzie zamierzasz dojść:
- Jeśli Twoja firma istnieje, to czy posiada misję, wizję, strategię?
- Jakie wartości reprezentuje Twoja firma zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz - nie możemy zapomnieć o naszych współpracownikach?
- Czy Twoja firma komunikuje się ze swoimi klientami, a jeżeli tak, to w jaki sposób, przy pomocy jakiś środków przekazu?
- Co Ty chciałbyś reprezentować i jakie wartości chciałbyś przekazać otoczeniu i swoim klientom?
- Czym zajmuje się Twoja firma i jaka jest grupa docelowa?
- Co oferujesz swoim klientom i kim oni są?
- Czym Twoja marka wyróżnia się na tle konkurencji, jaka jest Twoja przewaga?
- Czy masz, a jeżeli tak, to jaki jest Twój plan rozwoju firmy, jaki cel chcesz osiągnąć to znaczy, gdzie chcesz, aby Twoja firma się znalazła po przeprowadzonych działaniach brandingowych?
- I najważniejsze pytanie, czy Ty sam chciałbyś korzystać z usług swojej firmy, kupować jej produkty, czy korzystanie z tych produktów daje Ci poczucie wysokiej jakości i bezpieczeństwa?
Powinniśmy zadać sobie najpierw ostanie pytanie, a jeżeli odpowiedź będzie negatywna i nas nie satysfakcjonująca, to musimy się zastanowić nad sensem prowadzonych działań i oferowanych produktów. Dopiero wtedy poznamy czego tak naprawdę chcemy i gdzie jesteśmy. Dalsze procesy powinny się opierać na tym fundamencie. Może sami nie wierzymy w to co robimy, a niestety z doświadczenia wiem, że wiele firm tak niestety działa. Oferują coś z czego sami nie korzystają, nie identyfikują się z swoimi produktami, z różnych powodów. Nie dają im poczucia bezpieczeństwa, pozycji w społeczeństwie, jakości, stwarzają zagrożenie, są brzydkie i tak dalej. Wymaga to zatrzymania się i wyciągnięcia wniosków. I jeżeli będziemy już pewni, że chcemy dalej to robić, to powinniśmy podjąć działania mające na celu przeformułowanie naszej misji, wizji, przekonań a może nawet zamknięcia biznesu i rozpoczęcia wszystkiego od nowa, w innej branży, miejscu i z nowym produktem.
Marcin Grabuńczyk